Cloud

Infrastruktura hiperkonwergentna – Twój czas, Twoje pieniądze

Infrastruktura hiperkonwergentna (Hyper-Converged Infrastructure, HCI) to zintegrowana platforma przetwarzania danych, łącząca w sobie jednostkę obliczeniową, pamięć masową i rozwiązania sieciowe, zarządzana za pomocą jednego panelu administracyjnego.

Rozwiązanie to dla pracowników działu IT jest prawdziwym zbawieniem. Dlaczego? Przede wszystkim z powodu łatwości obsługi i skalowalności rozwiązania. W miarę rosnących w firmie potrzeb, można rozbudować platformę, poprzez dodawanie kolejnych ujednoliconych węzłów sprzętowych.

Zastosowanie infrastruktury hiperkonwergentnej oznacza uproszczenie firmowej architektury IT, większą jej elastyczność, rozsądne rozłożenie w czasie ewentualnych kosztów rozbudowy i znacznie większą odporność na awarię.

HCI umożliwia organizacjom łatwiejsze dostosowanie własnej infrastruktury IT do rzeczywistego zapotrzebowania biznesu na zasoby informatyczne.

Platforma HCI może być stosowana w miejsce klasycznego rozwiązania opartego o serwery i współdzielone zasoby dyskowe z macierzy. Wystarczy ją dołączyć do istniejącej infrastruktury centralnej, bez konieczności zaawansowanej konfiguracji i optymalizacji ustawień. Dla działu IT to niebywałe ułatwienie i przyspieszenie pracy.

Według danych opublikowanych przez Dell Technologies[i] zastosowanie HCI powoduje, że praca działu IT, zajmującego się utrzymaniem infrastruktury jest o 60% bardziej wydajna, o 90% spada liczba nieplanowanych przestojów, a wskaźnik Total Cost of Ownership (TCO, całkowity koszt posiadania) jest 4 razy mniejszy niż w przypadku tradycyjnych rozwiązań. Mówiąc wprost – dzięki HCI informatycy mogą zająć się innymi pracami, użytkownicy nie narzekają na kolejne awarie, a dyrektorzy finansowi łaskawszym okiem patrzą na ewentualną rozbudowę.

Dzięki zastosowaniu HCI kilkadziesiąt starych serwerów i macierzy może zostać zastąpionych przez kilka ustandaryzowanych węzłów HCI, obsługiwanych za pomocą jednej aplikacji.  

Przejście na HCI – łatwiejsze niż się wydaje

Każda firma, która myśli o rozwoju w coraz bardziej cyfrowych i „zdalnych” czasach musi zdecydować się na  rozbudowę infrastruktury IT. Brak miejsca na składowanie danych, coraz wolniejszy do nich dostęp, liczne awarie – wiadomo, że tak pracować na dłuższą metę się nie da. Koniecznie są zmiany.

Te jednak zazwyczaj kojarzą się z wieloma godzinami pracy i sporymi kosztami. Nie w przypadku przesiadki na HCI. Należy sobie tylko odpowiedzieć na kilka ważnych pytań i zastanowić nad potrzebami organizacji.

Krótka analiza obecnego stanu naszej infrastruktury

  • Zacznijmy od wymagań dotyczących wydajności  – ustalmy co w obecnie używanych rozwiązaniach stanowi tzw. wąskie gardło
  • Następnie przeprowadźmy analizę stosowanego w firmie oprogramowania, tak by infrastruktura HCI odpowiadała również software’owym potrzebom.
    Uwaga, jest to bardzo istotny punkt, szczególnie w tych organizacjach, w których stosowane są starsze aplikacje.
  • Równie ważne jest opracowanie planu migracji oprogramowania i dopasowanie pod tym kątem całej infrastruktury HCI.  Efektem będzie kosztorys projektu pozwalający na dopasowanie odpowiedniego z dostępnych na rynku rozwiązań.

Wybór konkretnego rozwiązania powinien uwzględniać koszt (łącznie ze szkoleniami i wsparciem technicznym), funkcjonalności, bezpieczeństwo, niezawodność oraz warunki umowy Service Level Agreement (SLA), czyli tego, jak będzie wyglądać praca z dostawcą po zakupie i w trakcie korzystania z jego rozwiązania.

Sposób realizacji w dużej mierze zależy właśnie od warunków SLA, a samo wdrożenie może zostać dokonane przez własny dział IT, przez integratora lub przez dostawcę rozwiązania HCI. Wybór zawsze będzie należał do Klienta. 

Zysk z migracji to…

Przede wszystkim prostota. Zamiast serwerów, przełączników FC, macierzy dyskowych, deduplikatorów, systemu backupu i optymalizacji Klient otrzymuje jedno hiperkonwergentne rozwiązanie, które może być skalowane liniowo. Nie wymaga przy tym od administratorów żadnej specjalistycznej, nowej wiedzy. Pozwala zarządzać całością rozwiązania (zasobami compute, pamięcią masową, elementami sieci, backupem) za pomocą jednej konsoli. Znacząco obniża to koszty własne, np. te związane z utrzymywaniem własnej serwerowni, podnosi wydajność operacyjną i rzecz, którą należy doceniać – poprawia humor administratorowi IT.

Dla kogo HCI?

„Czy mniejszym organizacjom również poleciłbym wprowadzenie HCI? Zdecydowanie tak. Transformacja cyfrowa dotyczy wszystkich przedsiębiorstw niezależnie od ich wielkości, a rozwiązania HCI nawet szybciej przyjmują się w średnich organizacjach ze względu na ograniczony Zespół IT – w porównaniu do dużych przedsiębiorstw. Prostota rozwiązań to jedna z ważniejszych cech w codziennej pracy administratorów IT. Uwzględniając już wcześniej przytoczone zalety HCI, można je podsumować jako 3xP – Prosta instalacja, Prosta obsługa i Prosta rozbudowa. I to wszystko za rozsądne pieniądze.”

Artur Matzka, Dyrektor Centrum Kompetencji Infrastruktura IT, EUC i Cloud w Integrated Solutions.

Wybór infrastruktury hiperkonwergentnej będzie jednak dobrym pierwszym krokiem na drodze do sukcesu. Potem wystarczy tylko dołożyć kolejny węzeł HCI. Podpowiadamy jednak, że przydaje się przy tym sprawdzony partner, który pomoże w wyskalowaniu i dobraniu odpowiedniego rozwiązania i zapewniający wysokie SLA – Integrated Solutions.

Bezpieczne miejsce dla Twoich danych

Pamiętajmy, że niezawodne rozwiązanie to nie tylko sprzęt, ale również bezpieczne Centrum Przetwarzania Danych z gwarantowanym zasilaniem i niezawodnym systemem chłodzenia. Grupa Orange Polska buduje właśnie czwarte nowoczesne data center – Warsaw Data Hub, które zacznie funkcjonować już jesienią 2021 roku. 

– Serwerownia, która będzie obsługiwać Klientów B2B Grupy Orange Polska musi spełniać najwyższe wymagania z obszaru cyfryzacji i digitalizacji – mówi Artur Matzka. Niezawodność rozwiązań IT to również poprawnie wykonane wdrożenie. Za tą część odpowiadają eksperci Integrated Solutions. Jesteśmy nie tylko dostawcą najnowocześniejszych rozwiązań IT, ale także integratorem w zakresie systemów do przechowywania, backupu i archiwizacji danych, rozwiązań cloud computing oraz systemów do zarządzania systemami IT. Bazując na naszych wieloletnich doświadczeniach polecamy naszym Klientom infrastrukturę opartą o HCI jako znaczne uproszczenie dotychczas używanych rozwiązań infrastrukturalnych – dodaje Artur Matzka.


[i] https://www.delltechnologies.com/pl-pl/midmarket-solutions/hci.htm

Szukasz podobnych rozwiązań dla swojej organizacji?

© Integrated Solutions sp. z o.o.